Norsk lynlader raskest i Europa

Publisert 09. oktober 2023

Eviny tester ut en ny norskprodusert lynlader på 420 kW. Den er raskest i Europa og gjør det mulig å ta i bruk større anleggsmaskiner på utslippsfrie byggeplasser.

En dame og to menn i uniform og hjelm står ved siden av en lynlader på en anleggsplass
Med flere tunge, elektriske anleggsmaskiner på byggeplassen øker behovet for raske ladeløsninger. F.v. Camilla Moster, leder for Mobil energi i Eviny, Jørgen Alvheim, teknisk prosjektleder for Mobil energi i Eviny og Thomas Tyssøy, maskinfører i Sartor & Drange. Foto: Eyvind Bohne-Kjersem, Eviny

– Entreprenørene tar i bruk stadig tyngre elektriske kjøretøy med økt effektbehov. Det krever også kraftigere ladere. Den nye laderen har to ladepistoler som gjør det mulig å lynlade to store elektriske gravemaskiner i lunsjpausen. Dermed går mindre tid vekk til å vente på lading. Dette vil gjøre det enda enklere og mer attraktivt for bygg- og anleggsbransjen å gå over til utslippsfrie løsninger, sier Camilla Moster, Leder for Mobil energi i Eviny.

Eviny skal i første omgang tilby den mobile laderen til bygge- og anleggsplasser for å lade elektriske anleggsmaskiner, men den kan også brukes til lading av biler.

Den første testen skjer på Bergen Travpark, der entreprenøren Sartor & Drange utfører et miljøprosjekt for Bymiljøetaten i Bergen kommune.

– Rask lading er nøkkelen til god drift på elektriske anleggsmaskiner. Vi får bedre flyt i produksjonen, og maskinførere kan ha fullt fokus på oppgaven som skal utføres, uten å måtte tenke så mye på lading. At flere kan lade samtidig med stor kapasitet, er også en fordel, da flere av maskinene er direkte avhengige av hverandre i produksjonen, sier Roger Bøe, prosjektleder i Sartor & Drange.

I Enova-prosjektet «Pilotering av elektrisk infrastruktur til utslippsfri anleggsplass» har Eviny fått støtte av Enova til å utvikle og prøve ut nytt utstyr som skal muliggjøre omstilling til nullutslippsprosjekter innenfor bygg og anleggsbransjen.

Spennende utfordring

Det er bergensselskapet Ayond som har produsert rekordladeren på 420 kW. Laderen har standard CSS2-ladeplugg, og kan dermed brukes av både personbiler og tyngre kjøretøy.

– For oss har det vært en spennende utfordring å bli først i Europa med en lader på over 400 kW. Vi håper laderen vil bidra til enda raskere overgang til nullutslippsløsninger i bygg- og anleggsbransjen. Det er helt nødvendig for å lykkes med klimamålene, sier Joar Vik Larsen, Teknisk sjef i Ayond, som er eid 50 prosent av Eviny og 50 prosent av BOS Group AS.

Lynladeren fra Ayond er også den raskeste i verden med luftkjøling. Kina tok i slutten av mars i bruk en lynlader med vannkjølingsteknologi, men den er ikke i kommersiell bruk utenfor Kina.

To elektriske gravemaskiner lades fra en lynlader
Med det nye utstyret er det mulig å lynlade to store elektriske gravemaskiner i lunsjpausen.Foto: Eyvind Bohne-Kjersem, Eviny

Stor omstilling i bygg og anlegg

Innen 2030 skal halvparten av alle klimagassutslippene i bygg og anlegg kuttes. Eviny har i dag et av de største kompetansemiljøene innen utslippsfrie byggeplasser. Bruk av utslippsfrie maskiner og kjøretøy på bygg- og anleggsplasser medfører et midlertidig høyt energibehov. Eviny leverer blant annet kraftige mobile batterier og ladere til bruk i byggeperioden.

– Behovene vil variere stort fra byggeplass til byggeplass. Derfor blir det viktig med lade- og energiløsninger som kan tilpasses de faktiske behovene på hvert sted. Med økende antall tunge, elektriske anleggsmaskiner på byggeplassen vil også behovet for flere raske ladeløsninger øke betydelig, sier Camilla Moster.

Du er kanskje også interessert i:

Se alle nyhetsartikler