Elektrisk "flyvende" båt tilbakela 777 km på et døgn

Publisert 21. september 2023

På ett døgn kjørte Candela strekning tilsvarende kystturen Bergen - Oslo - Halden. Et norsk team hadde ansvar for lading underveis. Dette viser at elektrisk båtliv er fullt mulig.

Foto: Plug

Svenske Candela har flere ganger laget overskrifter på grunn av sin spesielle utforming som inkluderer hydrofoil, som gjør at båten kan "fly". Nylig tilbakela Candela C-8 Polestar Edition hele 420 sjømil (777 km) på 24 timer. Dette er ny verdensrekord. Den siste kjente elbåt-verdensrekorden var mellom Florida og Bahamas. En strekning på 79 sjømil.

– Med hurtiglading kan hydrofoilfartøyene våre kjøre mellom Bergen og Stavanger på i underkant av seks timer. Elektrisk sjøtransport er ikke fremtiden – den er her nå, sier Gustav Hasselskog, administrerende direktør i Candela.

Candela C-8, den svenske elektriske båten, kjører på en hydrofoil og bruker svært lite energi i høye hastigheter, noe som gir den lang rekkevidde.

Bilde av den elektriske båten Candela som liger til kai og lader batteriet.
Hver lading hadde en ladetid på ca. 18 minutter og batteriet ble ladet fra ca. 13 - 66% State of Charge (SoC).Foto: Plug

– Båten lader også i rekordfart, takket være et teknisk samarbeid med elbilprodusenten Polestar, som forsyner Candela med batterier og ladere. Disse egenskapene gjør det for første gang mulig å reise lange avstander til sjøs på strøm, sier Hasselskog.

Det beviste Candela forrige uke ved å slå rekkevidderekorder for elektriske båter sammen med batteriprodusenten Northvolt og den norske ladestasjonsbyggeren Plug. En prototype av Candela C-8 kjørte hele 420 nautiske mil – eller 777. kilometer – på 24 timer langs en testrute i Stockholms skjærgård mellom Stockholm og Tynningö, med hurtiglading mellom hver runde. Den forrige verdensrekorden var 79 nautiske mil på 20 timer.

– Denne rekorden viser hvordan fremtiden for rask elektrisk sjøtransport vil se ut. Med en sparsom korridor av hurtigladere kunne vi kjørt for eksempel ruten Helsingfors-Stockholm på 13 timer, som er tre timer raskere enn dagens trafikk, eller Bergen-Stavanger på seks timer, sier administrerende direktør Gustav Hasselskog, som styrte rekordbåten under deler av forsøket.

Se video av rekordforsøket

Motbeviser myter

Norske Plug var ansvarlig for lading under det vellykkede verdensrekordforsøket.

– Vi var spente på hvor langt vi kom til å kjøre. Sammen med Candela har vi vist at 100 prosent elektrisk båtliv ikke bare er mulig i 2023, men også svært effektivt. Vi håper dette vil være med å knuse noen myter om rekkevidde for elbåter, sier leder for maritim lading i Plug, Bjørn Hønsi Følling. Han var selv om bord under rekordforsøket.

– Det var som en hvilken som helst annen nydelig dag på sjøen. Bonusen er at du opplever betraktelig mindre støy fra motoren og lukt fra diesel og bensin. Elbåt er perfekt for alle som elsker å være på sjøen, forteller Følling.

Batteri fra norsk elbil-favoritt

Candela C-8 benytter Polestar batterier som vi kjenner fra bil, og har en batteripakke på 69kWh. Dette gjør at båten kan hurtiglade svært effektivt, og resultatet er en båt som har markedets lengste rekkevidde med 57 nautiske mil (tilsvarer 106 km). Batteriet kan hurtiglades fra 10 - 80% på rundt en halvtime.

18 minutters lading

I løpet av de 24 timene som forsøket pågikk ladet C-8 til sammen 313 minutter og fikk tilført totalt 615kWh elektrisk energi. Hver lading hadde en ladetid på ca. 18 minutter og batteriet ble ladet fra ca. 13 - 66% State of Charge (SoC). Candela C-8 hadde en gjennomsnittlig ladehastighet på ca. 118kW. Fartøyet holdt en snittfart på 22 - 23 knop ved aktiv kjøring.

Grunnet begrenset strømstyrke (63A) på lokasjonen ble Northvolt Voltpack mobile system benyttet for å oppnå ønsket effekt.

Lading til elbil er viktig erfaring

Plug bygger, eier og drifter offentlig tilgjengelig ladeinfrastuktur til fartøy. Fra fritidsbåter til arbeids- og fiskefartøy. For Plug var verdensrekordforsøket viktig for både å skaffe seg ytterligere erfaringer, men også for å motbevise rekkeviddeangst for fritidsbåter.

– Erfaring fra elbilrevolusjonen viser at et godt utbygd ladenettverk er kritisk viktig for overgangen til et elektrisk båtliv. Det tar Plug på alvor, og jobber hardt for å lage et godt ladetilbud, også på sjøveien sier Følling.

Båtens batterier ble ladet med lynladere tilsvarende det Plug installerer langs kysten i Norge. Plug har per i dag 16 lokasjoner som tilbyr normal- og hurtiglading, fra Henningsvær i nord til Flekkerøy i sør og har flere lokasjoner på blokken, både i inn- og utland.

– Målet er at det ikke skal være mer enn 20 - 25 sjømil mellom hvert hurtigladepunkt der det er størst tetthet av fritidsbåter. Nå har vi testet utstyret og teknologien i flere år på Vestlandet, og ser at det virker. Fungerer det på Vestlandet med alt været har å by på her, er sjansen stor for at vi lykkes med teknologien andre steder sier Følling.

Candela har sammen med Plug og Northvolt demonstrert at 100 % elektrisk båtliv ikke bare er mulig i 2023, men svært effektivt.

– De som til nå har pekt på at rekkevidde er et problem med elektriske båter, har forhåpentligvis fått et bredere perspektiv. Plug skal sørge for å etablere offentlig tilgjengelig lading langs kysten, avslutter Følling.

Om Plug

Plug (åpnes i nytt vindu) ble etablert i 2018 av Norges største cruisehavn Bergen Havn, og Vestlandets største kraftselskap Eviny. I dag investerer Eviny og Plug AS i utbygging av landstrøm med flere lokale havner. Selskapet Plug Bergen AS eier og driver i dag alle landstrømanleggene i Bergen Havn og selskapet Plug Ålesund AS skal bygge landstrømanlegg for cruise i Ålesund

Du er kanskje også interessert i:

Se alle nyhetsartikler