Internett er best når du slipper å tenke på det
Publisert 02. desember 2022
Da IT-sjefen i Norges største veterinærkjede skulle samle 46 klinikker i hele landet til ett system, måtte han først finne en leverandør som kunne hjelpe. Etter mange møter med ulike leverandører dukket løsningen opp mellom de syv fjell.
En syk hund kommer inn på en dyreklinikk. Under undersøkelsen blir det klart at det er behov for en blodprøve. Prøven blir tatt på laboratoriet og resultatet lastes opp i skyen. Et annet sted studerer dyrlegene resultatene. Diagnosen blir stilt – dette skal gå bra. Hverken hunden eller matmor vet hvor komplekse system som ligger bak de tilsynelatende enkle handlingene. Det eneste de bryr seg om er at hunden blir frisk.
Nettopp det er bakgrunnen for at vi i Eviny jobber for at ingen skal merke hva vi gjør. Vi sørger for at internettlinjene fungerer sånn at du kan gjøre jobben din.
- Internett skal bare fungere
Fiber for firbeinte
Nettverket til Norges største dyrlege-kjede er et komplekst system å holde styr på. Arkitekten bak systemet, IT-sjefen i AniCura, Espen Heldal Monsen, forklarer:
– Vi har i underkant av 300.000 pasienter i året og 46 klinikker spredt i hele landet. Alt utstyr skal det være kontakt med, alle journaler skal arkiveres og fungere, og vi har løpende service både på utstyr og linjer. Det er helt nødvendig med en rask og stabil internettilkobling til alle AniCura-klinikkene i landet for at de skal fungere fra et IT-teknisk ståsted.

I tillegg til å bygge opp systemet, er Monsen operativ og tilbringer mye tid ute i felten. Han kjenner godt til hva som kreves av internettlinjene, og derfor var kravspekken stor da han begynte å lete etter en leverandør som kunne samle trådene til alle klinikkene i landet. Etter mye leting, var løsningen nærmere enn han trodde.
– Jeg er den eneste i ledergruppen i selskapet som jobber fra Bergen. Noen jobber i andre byer, men de fleste jobber fra hovedkontoret i Oslo. Etter å ha snakket med de største leverandørene, gikk jeg til Eviny for å høre hva de kunne tilby, sier han og legger til:
– Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk i begynnelsen.
Kunne Eviny levere fiber til alle klinikkene i hele landet? Knirkefritt?
Kortreist løsning
Etter det første møtet med Eviny, ble Monsens skepsis snudd.
– Da vi satte oss ned og jeg fikk høre hvordan de ville løse utfordringene mine, tenkte jeg at dem går det an å samarbeide med.
Og samarbeidet har gått over all forventning, forteller Monsen:
– Jeg vil virkelig si at Eviny er en løsningsorientert leverandør som setter kunden i sentrum. De er opptatt av å hjelpe deg med dine utfordringer og leverer god support. De er ikke bare ute etter å tjene penger på deg, men de ønsker faktisk at du skal få den beste løsningen.
– Det skal være enkelt
I Eviny sin telekomavdeling jobber 70 mennesker med å sørge for at kundene aldri skal behøve å tenke over tjenestene de mottar fra dem. Terje Henneli er markedssjef for telekom i Eviny og er opptatt av at det hele skal være enkelt helt fra første kontakt til den daglige driften:
– Internett er best når du slipper å tenke på det. Derfor jobber vi for å gjøre fiber knirkefritt slik at du kan bruke tiden din på det du egentlig må gjøre på jobb. Det skal bare fungere, uansett kapasitetsbehov og plassering, sier Henneli.

Et ledd i å skape en velfungerende løsning, handler om at kunden skal ha faste kontaktpersoner i Eviny. I praksis betyr det at du får én person å forholde deg til.
– Alle får sin personlige rådgiver som fikser alt. De største kundene har et eget team med rådgiver, en fast teknisk kontakt og en som er der under hele leveransen, fra oppstart til du er på nett.
Ifølge Henneli betyr knirkefri fiber at alle kunder, uansett bransje og størrelse, skal kunne motta solide, sikre og skalerbare digitale løsninger tilpasset behovet til bedriften.
– Vi kan levere skreddersydde løsninger der det trengs, men stort sett leverer vi standard tjenester som kundene er veldig fornøyde med, forteller han.
For Monsens del fungerer faste kontaktpersoner veldig godt.
– Jeg har to faste mennesker jeg forholder meg til i Eviny. Det er key account manager og teknisk support. De reagerer raskere enn meg og behandler meg som en fantastisk kunde, sier den fornøyde IT-sjefen.
Du er kanskje også interessert i:

Nyheter
3 enkle tips for å styrke bedriftens datasikkerhet.
Publisert 10. mai 2022

Nyheter
Slik lykkes du i hybride møter
Publisert 07. februar 2022

Nyheter
Over 1 milliard i utbytte frå Eviny
Publisert 27. mars 2025
Elektrifisering
Aneo Build og Eviny Mobil Energi slår seg sammen
Publisert 26. mars 2025
Nyheter
Vårens draktslipp 2025!
Publisert 13. mars 2025

Nyheter
Dugnad for Ukraina
Publisert 05. mars 2025
Nyheter
Eviny gjer tiltak for å unngå skadeflaum
Publisert 04. mars 2025
Nyheter
Eviny oppnår betydelige gevinster i nye kraftmarkeder
Publisert 27. februar 2025
Nyheter
Skrinlegger boligprosjekt på Montana
Publisert 13. februar 2025